Deutsche Reichstagsakten, Reichsversammlungen 1556 – 1662 Der Reichstag zu Regensburg 1556/57 bearbeitet von Josef Leeb
Gutachten formuliert als Erklärung der CA-Stände: Bekräftigung der CA und Verurteilung des katholischen Glaubens. Aufgrund der derzeitig nicht möglichen Veranstaltung eines freien, christlichen Konzils Befürwortung eines Kolloquiums. Vorgaben für das Kolloquium. Aufhebung des Geistlichen Vorbehalts als Hauptbedingung fruchtbarer Verhandlungen. Im RAb ausdrückliche Bestätigung des Religionsfriedens, unabhängig vom Ergebnis des Kolloquiums. Gesprächsgrundlage des Kolloquiums. Möglichst persönliche Teilnahme des Kgs., der Kff. und von Ff. Personelle Besetzung, Ort und Termin. Vorherige Absprache der CA-Teilnehmer zur Beilegung der Lehrdifferenzen.
Datierung: Formuliert wohl Mitte November 1556 von den Kurpfälzer RT-Gesandten in Regensburg. Von diesen an Kf. Ottheinrich gesandt mit Bericht vom 22./23. 11. 15561. Von den Württemberger Verordneten Eislinger und Massenbach Hg. Christoph mit der Bitte um dessen Stellungnahme geschickt mit Bericht vom 28. 11. 15562.
HStA München, K. blau 107/2b, unfol. (Kop. Dorsv.: Der churfurstlichenn Pfaltzs abgesandte rhäte, itzo zu Regenspurgk, bedenckenn, welcher gestalt doselbst von der form unnd maß, personen, zeitte unnd stedte eines colloquii zu handeln unnd zuschliessenn sein solt, auff irs gnedigsten hern gefallen unnd vorbesserung gestelt etc.) = Textvorlage. HStA Stuttgart, A 262 Bü. 47, fol. 381–390’ (Kop. Überschr.: Bedencken der kfl. pfaltzgrevischen rhette, welcher gestald von der form, maß, personenn, zeit und stette eines colloquii zuhandlen und zuschließen sein solt; uff ieres gnst. hern gefallen und verbesserung gesteldt. [Württemberger Kanzleivermerk:] Ist von rhetten mit der missif an dato 28. Novembris anno 56, mit litera A signirt, uberschickt.
Dorsv. wie in Textvorlage. Zusätzlich: Lit. A.) = B. Knapp erwähnt bei
Ernst
IV, Nr. 184 S. 219, Anm. 3.
Ein ungeferliches bedencken, wie unnd welcher gestalt von einer guten, fruchtbaren zubereitung, von der form unnd maß, den personen, zeit unnd stedte eines christlichen, friedtlichen unnd freuntlichen colloquii zu vergleichung den zweispalt der relligion zu handeln unnd zu beschliessenn sein solt.
Erstlich ist es unverneinlich war, clar unnd offenbar, das die augspurgische confession die rechte, uhralte, christliche lher ist, auff Gottes wortt des alten unnd neuen testaments durch die heiligen propheten, aposteln und Christum Jhesum, unsern hern unnd heilandt, selbst, volgents durch ettliche heilige vatter, so denselbigen gemes geleret haben, unnd die vier christliche heuptconcilien3, uns durch den heiligen geist geoffenbaret, als auff ein filßa gebauet. Unnd ob ir wol viel von dem verschienen 30. jhare wieder solche augspurgische confession geschrieben, so hatt sie doch bis daher keiner widerlegen oder umbstossen mogen, sonder sie ist auff Gottes wortt bestanden unnd wurdet auch am jungsten gericht wieder alle pforttenn der hellen bestehenn.
Hinwieder ist dieses auch unverneinlich war, clar unnd offenbar, das das bapstumb zu Rhom unnd alle seine anhenger derselbigen lher unnd relligion, wie gros, heillig unnd prechtig sie auch fur der welt scheinen unnd geacht sein, uff menschen satzung unnd ordnung ohn unnd wieder Gottes wortt ist gegrundet unnd in obbemelter heiliger schriefft allen christenn zu einer verwarnung zuvor abgemalet unnd verkundiget4.
Ob nhun wol der zweispalt dieser beder relligion, welcher sich anfangs im paradiß zwischen Adam, Evab, unsern ersten voreltern, unnd der schlangen angefangen, von stundt an nach derselbigen faal in Abel unnd Chayn erregt unnd erweget hattc, bis daher auch geweret unnd hinfuro bis zu der welt ende ohne auffhören wurdt weren unnd allein durch die herliche zukunfft unsers erlosers, hern unnd heilandts Jhesu Christi gantz unnd gar wirdt auffgehabenn unnd verglichen werdenn: So sindt wir jedoch zu Gott dem allmechtigen der hoffnung, er werde der röm. kgl. Mt., unserm aller gnst. hern, allen churfursten, fursten, stedten unnd stendend des Heiligen Reichs unnd der gantze lobliche teutzsche nation, welchen er aus vätterlicher liebe unnd barmhertzigkait sein gottliches unnd allein selig machendes wortt in diesen letzsten geferlichen zeitten fur anderen nationen gesendet hatt unnd geoffenbaret, auch die gnade verleihen, das sie dasselbig zu seinen ehren unnd unser aller seligkeitt einmutiglich annemen, ire leben unnd wandel durch christliche reformation darnach andern und bessern, ime dafur lobene und geburlichen danck sagen unnd endtlich unnd ewigk seligk werdenn.
Dieweil es dan bei den rechten, uhraltenn, christlichen kirchenn von alters her bis daher also herkommen, in derselbigen canonibus, der alten kirchen recht unnd concilien, auch den keyserlichen rechten versehenn, da iderzeit in der relligion irrung furgefallenn, das dieselbigen durch Gottes wortt unnd warheitt, die synodos provinciales, national- oder general concilium, so viel Gott gnadt verleihet unnd menschlich muglich ist, sollen verglichen werdenn: Unnd ob nhun wol auchf der gegenwertige zweispalt beder relligion also weitt eingerissen und dero gestalt gelegen, das es eines algemeinen, frey, christlich general- oder auff das wenigst eines nationals concilii notturfftig, wie dan die stende der augspurgischen confession ein solches concilium bis daher jhe unnd allewege unnd auch noch begert, dahin appellirt unnd von der röm. ksl. Mt., unserm aller gnst. hern, in deutzscher nation zu haltenn zum offtermals aller gnedigst sindt vertrost wurdenn, so ist doch meniglich bewust unnd unverborgenn, aus was grossen, ehehafftenn ursachenn man dieser zeit zu solchem concilio nicht magk kommen.
Nachdem aber die röm. g kgl. Mt., unser aller gnedigster her, in der proposition des negsten Reichs tags zu Augspurgk den wegk eines christlichen, friedtlichen unnd freuntlichen colloquii zuvergleichung desselbigen zweispalt der relligion aller gnedigst furgeschlagen5, so lassen inen der augspurgischen confession verwandten churfursten, fursten, stende unnd stette als die jhenigen, so das licht nieh gescheut habenn, auch noch nicht scheuen, dieser zeit solchen wegk auch gefallen6, sindt auch urbutig unnd unbeschwert, mit den stenden der anderni relligion von den personen, form unnd maß, auch der zeitt unnd stedte solches colloquii sich itzo christlich unnd freuntlich zu unterreden unnd zuvergleichenn, in solchem colloquio zu erscheinen, ire confession muntlich zu thun und schriefftlich furzulegen unnd einen iden, er sey hohes, mittel oder niedriges standts, der es begertt unnd erfordert, solcher irer confession ursachenn, grundt unnd rechenschafft aus gottlicher heiliger schriefft, wie sie solchs fur Gott unnd der welt zu thun schuldig, uff alle unnd einen iden artickel vermittelst gottlicher hulff zu gebenn, jedoch mit nachvolgender qualification unnd underschiedtlichen proces.
Vonn der form unnd maß des colloquii bedencken7:
Der augspurgischen confession stende fur bequem unnd gut sein, das solches colloquium nach oberzelter artt unnd eigenschafft eines christlichen national- oder generall concilii frey, die personen darinnen nicht gefangen, verstrickt, bedrangt oder betrauet seien, sonder das sie christlich alle sachenn nach dem wortt Gottes8 unnd nicht nach menschen satzunge [...]9 unnd in gemein zwischen allen stenden, geistlich unnd weltlich, wie wir dan alle in den todt Christi getaufft sindt, teglicher besserung unnd verneuerung notturfftig, werde in dem namen Gottes durch wirckung des heiligen geists angefangen unnd gehaltenn.
Dieweil aber die freistellung unser augspurgischen confession unnd relligion in negstem abschiedt des Reichs tags zu Augspurgk dem ander theil genomen10, sich mit denselbigen christlich, friedtlich unnd freuntlich zuvergleichenn unnd in einem oder mherem artickel anhengig zu machenn bei hochster peen unnd straff verbotten wurden, dardurch demselbigen theil der wegk des colloquii zu vergleichung der relligion versperret, unnd darzu der ander theil fur solcher vergleichung determination eines generall- oder nationall concilii wieder Gottes wortt ahnj irer christlichen relligion unnd gutem gewissenn zu hochsten beschwert unnd diffamirt seindt, so will fur allen dingen unnd zum hochsten zu einer guten unnd nottwendigen vorbereitung eines fruchtbaren colloquii von noten sein, das dieser praeiudicial articul aus vorigem Reichs abschidt auffgehobenn unnd cassirt werde11: Die freistellung der relligion, wie solchs Gott in seinem heiligen wortt verordnet unnd gebottenn, die constitution des relligion friedens mit sich bringt unnd aller christen notturfft, das keinem der wegk zum himelreich unnd seiner seel seligkeit gesperrtt unnd geschlossenn werde, erfordertt.
Dan nachdem es in dieser welt und zeittlichen reich des leidigen satans, auchk nach menschlicher gebrechligkeitt also gelegenn, das vast alle stende, bevor aber der geistlichen, in lher unnd lebenn christlicher unnd guter reformation notturfftig, wie dan solchs hievor unnd fur vielen jharen von den churfursten, furstenn unnd stende der augspurgischen confession begert unnd gebettenn, zu der notturfft unnd gnugsam dargethan unnd beweisenn, deren sich auch die stende der anderen relligion bis daher nicht haben entschuldigen noch viel weniger wiedersprechen mogen: So konnen die churfursten, fursten unnd stende der augspurgischen confession bei sich nit abnemen unnd verstehen, wie unnd welcher gestalt in diesem colloquio der ander theil zu fruchtbarer, freyer beradtschlagung, noch viel weniger zu christlicher abstellung, veranderung unnd besserung solcher offenbarer gebrechenn unnd mängel kommen mogen, do ettliche verstendige, guthertzige aus inen, der sonder zweiffel viel sindt, mit christlichem eiffer irem schuldigen ampt nach sich mit den stenden der augsburgischen confession christlich, friedtlich unnd freuntlich wolten vergleichenn, von den andern geistlichen unnd weltlichen chur- unnd fursten solten aller gefhar gewertig sein unnd mit der that verfolgt werdenn. Zu dem, das solchs keinem christen geburet, fur Gott unnd der welt mit keinem guten gewissen kan entschuldigt oder verantwortt werdenn.
Wan aber dieser praeiudicial artickel auff obberzelte christliche unnd billiche wege abgeschafft unnd erledigt, von der relligion unnd christlichen reformation frey, unbedrangt unnd unbetrauet zu reden, zu radtschlagenn unnd zu schliessen durch die röm. kgl. Mt., unser aller gnst. hern, durch allerseits stende bewilliget unnd geschlossenn, zugelassenn, alsdan bedencken die stende der augspurgischen confession ferner von noten sein, das fur solchem colloquio, es erfolge darinnen die vergleichung der relligion oder nitt, der relligion friedt, zu Augspurgk jungst auffgericht, in diesem Reichs abscheidt [in] allen desselbigen puncten unnd artickeln wiederumb werde verneuert unnd uff mher sicherheitt bestettiget12.
Nachdem auch in negstem colloquio, anno 41 alhie zu Regenspurgk gehaltenen, befunden, das sich beder relligion colloquenten ettlicher proponirten artickel christlich unnd bruderlich nach inhalt unnd ausweisung gottliches wortts verglichen, unnd aber umb des willenn, das sie sich der ubrigenn mit einander nit haben vergleichen konnen, beide, die verglichene unnd unverglichene, habenl fallenn unnd solchs colloquium an frucht unnd entschafft gantz unnd gar zergehen lassenn13, dardurch dan Gott der allmechtig, sein gottlichs wortt unnd warheitt in den verglichenen, offenbaren christlichen artickeln durch die stende der anderen relligion wieder ir selbst eigen gewissen vielfaltig bis daher gelestert unnd verfolgt unnd sonder zweiffel zu billichem zorn unnd straff, welche wir bis daher von wegenn dieser unnd anderer mishandlung wol verschult, von allem theil erlieten, nicht geringe ursach haben gegeben: So ist ferner der augspurgischen confession verwandte stende bedencken unnd maynung, damit nhun hinfuro Gottes ehr unnd warheitt nicht ferner werde underdruckt unnd verfolgt, sonder mit billichem gehorsam, so viel in uns unnd unserm vermugen ist, gefordert, ausgebreitet unnd erhalten, dardurch auch der kunfftig zorn unnd straff Gottes verhuetet unnd verkummen, das itzo alhie auff diesem Reichs tage zu einer guten, fruchtbaren vorbereitung des colloquii cavirt unnd versehen werde, das die articul, so verhoffentlich in zukunfftigem colloquio vermittelst gottlicher hulff durch sein wortt unnd warheit mit derenm augspurgischen confession verglichen, von denn stenden der ander relligion angenomen, bewilget unnd hinfuro von wegen der unvergleichen artickel nicht verdambt oder verfolgt wurdenn etc.14, sonder wasn fur endung solches colloquii die röm. kgl. Mt., abwesende churfursten, furstenn unnd stende beder relligion, geistlich unnd weltlich standts, sich furderlich dahin eigner person zusamen fuegenno und dero ubrige artickel halben mit einander christlich und freuntlich unterredenn, vergleichen oder aber uff fernere tractation stellen sollenn.
Dan nachdem alle churfursten, fursten unnd stende, geistlich unnd weltlich, wie obberzelet, zu gleich in den todt unsers hern unnd heilandts Jhesu Christi getauffet unnd lebendige gelieder der christlichen kirchen sindt, unnd es auch dieser zeit umb die weltlichen churfursten, fursten unnd stende, Gott habp lob, dero gestalt gelegenn, das viel unter denselbigen nit weniger als die geistlichen der heiligen gottlichen schriefft bericht unnd erfaren sindt, so ist zuverhoffenn, das durch diese personliche zusamenkunfft der röm. q Mt., churfursten unnd furstenn, bei denen weniger affection unnd hinderung zu vermuetenn, der zweispalt der relligion in teutzscher nation besser unnd friedlicher dan durch ein generall- oder nationall concilium vermittelst gottlicher hulff mocht abgeholffen unnd beigeleget werdenn.
Unnd solche tractation oder vergleichung der relligion ervolge oder nicht, das nichts desto weniger, wie hievor erzelet, die constitution des relligion friedens erneuert, bestettiget unnd in allen iren artickeln unnd puncten stett, vest unnd unverbreuchlich werde gehalten.
Das auch die verordneten colloquenten der stende der augsburgischen confession zu einem fruchtbaren anfangk unnd eingang solches colloquii unsere augspurgische confession lateinisch unnd teutzsch, desgleichen die schmalkaldische artickel, anno 1537 als ein auszugk oder kurtzs compendium derselbigen daraus verfast, wie sie in druck ausgangen15, den anderen colloquenten furlegen unnd auff einenr artickel aus Gottes wortt unnd heiliger schriefft unterredung gewartten, christliche unnd richtig antwortt gebenn.
Vonn den personen des colloquii.
Wiewol die churfurstenn, fursten unnd stende der augspurgischen confession nichts liebers wolten, dan das die röm. kgl. Mt., unser aller gnst. her, solchem colloquio als ein gemeiner, unparteischer president beiwonen mocht, so bedencken sie jedoch vernunfftiglich, das solchs ir kgl. Mt. von wegen der menig irer obliegender geschefft, auch der geferlichen kriegsleufft halben dieser zeit vieleicht ungelegen sein wolt16. Derwegen wollen sie an statt irer röm. kgl. Mt. derselbigen freuntlichen lieben shon, konig Maximilianum, iren gnst. hern, fur einen gemeinen praesidenten furgeschlagen haben. Unnd konnen ire kgl. Wirde derselbigen hern unnd vatter jederzeits, wie es umb das colloquium gelegen, berichten unnd darauff ferner bevelchs erholen etc.17
Das auch ier kgl. Wirden der churfurst von Sachsen unnd hertzog Christoffer von Wirtenberg18, bede unsere genedigste unnd gnedige hern, von wegen der augspurgischen confession verwandten stenden zu presidentent werden zugeordnet19. Gleichsvals mogen die stende der anderen relligion irer kgl. Wirdenn und Durchleuchtigkeit einen geistlichen churfursten unnd fursten irer gelegennheitt nach zu praesidentenu auch zuordnenn.
Darzu sollen 6 colloquentenn, von ider relligion drey, unnd von unser, der augspurgischen confession, wegenn die ehrwirdigenn hoch- unnd wolgelarttenv Erhardus Sneppius, der heiligen schriefft doctor, magister Philippus Melanchthon unnd Joannes Brentius20, unnd diesen 6 colloquenten noch sechs auditores, von ider relligion drei, unter welchen pfaltzgraff Ottheinrich etc. unnd marggraff Joachim etc., bede churfursten, unsere gnst. hern, einen, die fursten den andern und die stedte unser augspurgischen confession den dritten geben sollen, adjungirt unnd zugeordnet werdenn21, on welcher radt unnd vorwissenn unser drei colloquenten sich in nichts entlichs oder schließlichs einlassen sollenn.
Unnd sollen sich beder relligion churfursten, fursten unnd stennde mit allem ernst bevleissigen, das sie zu colloquenten und auditoren, so viel immer muglich, gottfurchtig, gelart, erfarne, verstendige unnd friedtliebende leute verordnen, welche allein auff Gottes ehr, dieses ende unnd effect zuw sehen unnd arbeitenn sollen, das alle irthumb, Gottes lesterung unnd ergernus abgeschaffet, die warheit an den tagk bracht, gute reformation unnd besserunge der kirchen gesucht unnd allenthalben gottseliger friede, rhue unnd einigkeitt werden erhalten. Denen sollen auch vier notarien, von ider relligion zwen, zugeordnet werdenn etc.
Vonn der zeitt unnd stedte.
Das auch solchs colloquium zu Wormbs, aldo es allen stenden mitten ime Reich gelegen, werde gehaltenn unnd uff zukunfftig Ostern angefangen etc.22
Nota:x Das unser colloquenten fur solchem colloquio zusamen kummen, unnd ob sie in einem oder mher artickel misverstandt hettenn, zuvor unterredenn unnd vergleichenn, alle ergernus unnd unrichtigkeitt, so daraus entstehen mocht, zuvorkummen etc.