Wien HHStA, Belgien PA 37/1, fol. 61r–70v (Ausf. chiffr. und dechiffr. mit Beilagen); DV fol. 70v: Du Sr de Grantvelle du 4e d'avril, receues en Barcellone le premier de may 1543.
Zur Information des Kaisers übersendet er Kopien von Schreiben Kgn. Marias. Militärische Erwägungen zum Verlauf der Kämpfe zwischen den burgundischen Streitkräften und jenen des Hg. von Kleve. Vorbereitungen für die Ankunft des Kaisers in Italien und seine Reise durch Italien nach Deutschland.
[65v] Quant aux choses de ceste diette, je ne scay encores que Dieu en donnra, car les protestans se démonstrent journellement plus [66r] en vouloir avoir toutes choses à leur appétit pour soy asseurer quant à la paix et justice de tout le mal qu’ilz ont fait jusques à ores. Et si apperçois que leur fin est de usurper plus avant et attirer à eulx aucuns catholicques que sont desjà esbranlez, si comme Monsr de Coulougne, qui laisse prescher Buscherus en son évesché, l’évesque de Munster et aultres princes et villes. Et d’aultre coustel les catholicques, qui ne le veullent entendre, sont fort durs et difficilles, comme à la vérité ilz ont grande raison en aucuns poinctz que lesd. protestans demandent, mais bien leur en ont-ilz baillé occasion pour plusieurs aigres parolles et menasses dont ilz ont usé au commencement de ceste diette avec aulcunes praticques et junctim de guerre, dressées avant icelle. Et est tout inconvénient quant à l’aide contre le Turcq que les catholicques ont accordé pour leur contingent sans lesd. protestans, et me doubte fort qu’il sera difficille de les y induyre et que à ce moyen lad. ayde sera bien petite et encores qu’elle ne se traverse du moins pour la plus grande part. Toutesfois la craincte de la venue de votre Mté sera plus cause de ranger [66v] lesd. protestans que nulle aultre cause ny raison, car ilz sont si obstinez en leur cueur et indignez contre lesd. catholicques qu’ilz ne se soucient du Turcq. Ains m’apperçois qu’ilz ne seroient malcontens que inconvénient en advint au roy et aux ducz de Bavyère. Et certes lad. venue de votre Mté baillera grande faveur à toutes choses, pourveu qu’elle soit bien accompaigné comme dessus.
Quant j’arrivay icy le roy avoit esté adverty comment lesd. de Bavyère avoient praticqué sur main pour courir sus aux protestans avec l’aide du pape, et aussi l’entendis-je de chemin qu’ilz feroient venir ung grant nombre d’Ytaliens et chevaulx légiers et auroient tant d’argent de sa Sté et des ecclésiasticques que ce seroit pour affoler du tout les protestans. Et Landenberg, qui estoit de ceste emprinse, ne se peult tenir d’en parler, de sorte que lesd. protestans en furent advertiz, et dès lors se commencearent [!] préparer au contraire. Et à ceste cause sont plus divers lesd. protestans et demandent tout ce qu’ilz fantasient pour leur asseurance etc.
Verhandlungen Kg. Ferdinands mit Hg. Ludwig von Bayern betr. den Katholischen Bund1. Verweis Granvelles auf eine Denkschrift2, deren Inhalt von König und Kaiser ohne Bedenken akzeptiert werden kann. Hoffnung, dass der Papst seinen ihm gebührenden Anteil zum Nürnberger Bund beitragen wird. [67r] Et pleut à Dieu que led. Saint Père y voulsist furnir comme il pourroit et debvroit bien, car avec cela l’on pourroit réduyre lesd. protestans, lesquelz, à tout ce que puis appercevoir et comprendre, attireront toute la reste de la Germanye à leur secte, si l’on ny trouve quelque expédient avec la force en la main, non pas pour en user pour vindication, comme lesd. de Bavyère et aucuns aultres catholicques prétendent, mais pour le service de Dieu et réduction de ceste Germanye en union catholicque. [...].